Rabu, 3 Ogos 2011

PERINGATAN DARIPADA JABATAN KASTAM DiRAJA MALAYSIA


1. Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) ingin memaklumkan kepada orang awam mengenai penipuan menggunakan nama Jabatan Kastam Diraja Malaysia oleh pihak yang tidak bertanggunjawab. Modus operandi yang kerap dilakukan ialah melalui penipuan dengan menggunakan nama Ketua Pengarah Kastam, penyamaran sebagai pegawai kastam, penggunaan logo dan kad kuasa Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan akhir-akhir ini penipuan di dalam internet dengan mengaitkan penglibatan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM).

2. Walaupun hebahan telah dibuat melalui akhbar oleh Ketua Pengarah Kastam, melalui Laman Web Jabatan dan surat edaran kepada semua agensi Kerajaan, namun aktiviti negatif ini masih giat dijalankan dan ramai orang awam yang masih tertipu lagi.

3. Dengan ini Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) ingin menegaskan kepada orang awam bahawa Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) tidak pernah melantik mana-mana pihak ketiga ataupun mana-mana agen untuk bertindak bagi pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) untuk sebarang transaksi mahupun urusan jual-beli.

4. Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) menasihatkan orang awam agar tidak mudah percaya dan berhati-hati dengan trend taktik penipuan diatas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan