Rabu, 1 Julai 2009

MESYUARAT BERSAMA JPA DI IPOH

Taklimat Pelaksanaan kenaikan pangkat perkhidmatan 15 tahun.

Satu Taklimat Pelaksanaan kenaikan pangkat pegawai kumpulan sokongan yang telah berkhidmat 15 tahun dan lebih dalam skim perkhidmatan dan perkhidmatan semasa secara khas untuk penyandang (KUP) oleh Dato' Dr Mohd Azhar Bin Hj. Yahaya, Pengarah Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam, Malaysia telah diadakan di Bilik Mesyuarat Gerakan Negeri, Aras 2 Bangunan Perak Darul Ridzuan, Ipoh, Perak sebelum Mesyuarat Majlis Kongres CUEPACS pada 26hb Jun 2009.

Falsafah Jabatan Perkhidmatan Awam berkenaan pelaksanaan kenaikan pangkat pegawai kumpulan sokongan yang telah berkhidmat 15 tahun dan lebih adalah ‘penjawat awam akan menikmati kenaikan pangkat atau gred sekurang-kurangnya sekali sepanjang perkhidmatan’. Itulah kata-kata mukadimah yang disampaikan oleh Dato’ Dr Azhar Bin Hj. Yahaya.

Diantara kandungan didalam taklimat tersebut seperti:

a) Berdasarkan kepada pengumuman Y.A.B Perdana Menteri dalam Majlis Perhimpunan Pekerja Sektor Awam pada 14hb Mei 2009.

b) Perlaksanaan urusan kenaikan pangkat ini telah dimaklumkan melalui Surat Edaran Bil JPA(S)NP.134/1 Klt.19/s.k 2(11) bertarikh 14hb Mei 2009.

Pegawai Kumpulan Sokongan yang telah berkhidmat 15 tahun dan lebih, serta masih berada digred lantikan dalam skim perkhidmatan dan perkhidmatan semasa dipertimbangkan kenaikan pangkatke gred lebih tinggi sebagaimana ditetapkan dalam perkhidmatannya secara Khas Untuk Penyandang (KUP).

Kenaikan pangkat ini terbuka kepada semua Pegawai Kumpulan Sokongan dalam semua Skim Perkhidmatan Gred 1, 3, 11, 17, 27 dan 29. Perlantikan adalah merangkumi semua pekerja yang berkhidmat didalam semua Perkhidmatan Semasa iaitu pekerja dari lantikan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran bagi Perkhidmatan Persekutuan, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri bagi Perkhidmatan Negeri, Badan Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan.

Kepada semua Ketua Perkhidmatan dan Ketua Jabatan tindakan yang perlu dilakukan adalah bagi memastikan Pegawai Kumpulan Sokongan dibawah tanggung jawab masing-masing yang layak dipertimbangkan kenaikan pangkat. Kelayakkan seseorang pegawai tersebut hendaklah diperakukan kepada Lembaga Kenaikan Pangkat yang berkaitan dengan merujuk kepada kaedah pelaksanaan oleh Bahagian Pengurusan Sumber Manusia Kementerian / Jabatan masing-masing dan diperakukan kepada Lembaga Kenaikan Pangkat di Kementerian /Jabatan masing-masing.

Perlaksanaan ini adalah tidak meliputi kepada pegawai dalam skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan